دسته بندی نشده

اصطلاحات کاشی و سرامیک

شاخه های گوناگون صنایع همواره در حال گسترش و پیشرفت بوده و در گرایش های مختلف علم و صنعت متناسب با گستردگی حوزه کاری، اصطالحاتی نو و کلمات تخصصی مختلفی پدیدار خواهد شد که برای توضیح محصوالت و رویدادهای اتفاق افتاده در صنعت مذکور مورد استفاده قرار می گیرد و هر شخصی که قصد ورود و یا حتی گذری کوتاه در این عرصه را دارد باید تا حدی با این اصطالحات آشنایی داشته باشد.

رخی از اصطالحاتی که به طور کلی در مورد کاشی و سرامیک وجود دارند عبارتند از:

اصطالح کاشی سرامیکی :Tiles Ceramic کاشی سرامیکی به محصولی با ضخامت کم گفته می شود که با استفاده از ترکیب پودری مواد معدنی با سایر افزودنی های مورد نیاز برای رسیدن به سطح کیفی مورد انتظار به روش های مختلف تولید می شود.

از جمله روش های تولید کاشی سرامیکی می توان به روش پرسینگ خشک و اکسترود و یا سایر روش ها که معموال غیر معمول می باشند، اشاره کرد. پروسه تولید کاشی سرامیکی به این صورت است که در ابتدا مواد معدنی آماده شده به عنوان مواد اولیه تولید کاشی و سرامیک با روش های ذکر شده در باال، شکل دهی شده و سپس در دمای مناسب خشک می شوند. از ویژگی های منحصربفردی که می توان برای کاشی سرامیکی برشمرد می توان گزینه هایی چون مقاومت باال در برابر حرارت و همچنین نور آفتاب را نام برد. کاشی های سرامیکی را می توان با پوشش لعاب و یا بدون لعاب تولید نمود.

  • اصطالح لعاب :Glaze لعاب یا گلیز، الیه ای شیشه ای است که روی سطح کاشی قرار می گیرد و باعث می شود کاشی
    در برابر رطوبت نفوذناپذیر گردد.
  • اصطالح سطح انگوب شده : Surface Engobed کاشی های بدون لعاب که سطح رویی آن با استفاده از موادی با پایه خاک رس پوشیده شده و این پوشش می تواند نفوذ پذیر و یا نفوذ ناپذیر باشد. از ویژگی های کاشی ها با سطح انگوب شده می توان به مات بودن کاشی اشاره نمود.
  • اصطالح سطح پرداخت شده :Surface Polished برخی از کاشی ها، بدون داشتن لعاب دارای سطحی براق می باشند که این ویژگی با استفاده از ماشین آالتی خاص در انتهای پروسه تولید محصول بر روی آن ایجاد شده است به این صورت که سطح کاشی را با استفاده از دستگاه پرداخت می کنند.
  • اصطالح کاشی اکسترودی : Tiles Extruded در فرایند تولید کاشی اکسترود بدنه کاشی را با استفاده از دستگاه اکسترودر شکل دهی کرده و یک ستون یک پارچه تولید می گردد سپس با توجه به سایز مورد نیاز ستون بدست آمده را برش می زنند. کاشی اکسترود در صنعت کاشی با حرف A شناخته می شود. کاشی اکسترودی در دو دسته: کاشى اسپیلتى و کاشى کوارى تولید می شوند که دسته اول دوبار و دسته دوم یکبار اکسترود شده اند. از ویژگی های کاشی های کواری می توان به حداکثر 6 %جذب رطوبت اشاره نمود. کاشی اکسترودی با دو استاندارد معمولی و دقیق تولید می شود.
  • اصطالح کاشی پرس خشک : Tiles Press – Dry پودر نرم شده مواد معدنی را به عنوان مواد اولیه در قالب های مخصوص تحت فشار قرار داده و کاشی تولید می کنند. این نوع کاشی با حرف B مشخص می گردد. اگر تولید کاشی و سرامیک با روشی دیگر به غیر از روش های ذکر شده در باال صورت گیرد، محصوالت تولید شده با حرف Cمشخص می شوند.
  • اصطالح فاصله انداز : Lugs Spacer زائده ای پله مانند در لبه کاشی است که برای تنظیم لبه های کاشی هنگام نصب کاربرد دارد. فاصله اندازها پس از نصب کاشی و بندکشی یا مالت به هیچ عنوان مشخص نیستند. این امکان وجود دارد که کاشی های پرس خشک، فاصله اندازها را با روشی دیگر پیاده سازی کنند.
  • اصطالح جذب آب :Absorption Water اصطالح جذب آب مشخص کننده درصد جذب رطوبت نسبت به جرم اولیه است و با حرف E نمایش داده می شود. جذب آب با معیار استاندارد ایران با شماره 4993 سنجیده می شود.

 

اصطالحات مربوط به ابعاد و اندازه های کاشی و سرامیک

برخی اصطالحات در زمینه ابعاد کاشی دیوار و سرامیک کف به شرح زیر است

  • اصطالح Precision و :Natural این دو ویژگی بیانگر اندازه کاشى ها با شکل ظاهری مربع و مستطیل می باشد. برای کاشی هایی که شکلی غیر از مربع یا مستطیل دارند این ویژگی به این صورت مقداردهی می شود که ابعاد بزرگترین مربع یا مستطیلی که در داخل کاشی قرار می گیرد را در نظر می گیرند.
  • اصطالح اندازه اسمی :Size Nominal ابعاد معرفی شده برای محصول از طرف کارخانه سازنده شامل ضخامت، طول و عرض کاشی
  • اصطالح اندازه کاری : (W(Size Work اندازه های داده شده توسط تولید کننده که بعد از اعمال میزان انحراف مجاز باید با اندازه های حقیقی انطباق داشته باشد.
  • اصطالح اندازه واقعی : Size Actual اندازه هایی که پس از کنترل ابعاد محصول بدست می آید و باید در انطباق با استاندارد 4994 ملی ایران باشد.
  • اصطالح اندازه توصیفی : (C (Size Coording این فاکتور از مجموع اندازه کاشی با عرض بند تشکیل شده است.
  • اصطالح اندازه مدوالر : Size Modular اندازه ابعاد کاشى بر پایه مدل M با ضرایب یا کسرى از آنmm 100=M
  • اصطالح ابعاد غیر مدوالر : Size modular-Non این ابعاد بر پایه مدل M نمی باشد. در بسیاری از کشورها کاشی هایی با ابعاد غیر مدوالر کاربرد باالیی دارند.
  • اصطالح رواداری : Tolerance رواداری یا تلورانس به بازه مجاز برای اندازه کاشی و سرامیک اشاره دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *