دسته بندی نشده

فرق کاشی و سرامیک چیست

امروزه در هرجایی باشید اگر کمی به محیط اطرافتان دقت کنید، احتماال انواع مختلفی از کاشی ها را بر روی دیوار و سرامیک ها را در کف ساختمان ها می بینید. در این مقاله به بررسی این دو محصول پرداخته و تفاوت های بین کاشی و سرامیک را عنوان خواهیم کرد.

در ابتدا به توضیحی در مورد هر کدام از این محصوالت اشاره می کنیم:

کاشی چیست

کاشی نوعی آجر است که در ضخامت کم تولید شده و دارای روکش لعابی است. به عبارتی کاشی از دو قسمت اصلی تشکیل شده است:

  • بخش سفالی که قسمت اصلی کاشی است و در اصطالح به آن استخوانبندی کاشی می گویند.
  • بخش دوم لعاب کاشی است که مادهای شیشهای بوده و به صورت پوششی بر روی بخش سفالی کاشی قرار دارد

 

سرامیک چیست

سرامیک به هر مادهی غیرآلی اطالق میشود که از مخلوط ماسه)کاهش قابلیت چین خوردگی(، خاک رس)موجب انعطاف و نرمی و تشکیل ذرات بلوری سرامیک( و فلدسپار)کاهش دمای پخت و موثر بودن در تشکیل توده شیشهاى و چسباننده ذرات بلوری( در دمای باال تولید و توسط لعابی شیشه ای منسجم شده و دارای خصوصیات زیر باشد:

  • مقاومت باال در برابر حرارت
  • مقاوم در برابر نفوذ آب
  • مقاوم در مقابل جریان الکتریسیته
  • سخت و غیر قابل حل در حاللها

کاربرد سرامیک در صنایع مختلف بسیار زیاد است. هنگامی که از این به عنوان لعاب کاشی استفاده شود به محصول نهایی اصطالحاً سرامیک گویند. به طور معمول در گفتارهای روزمره به کاشیهایی که روی دیوار نصب باشند، کاشی و به کاشیهای کف ساختمان که در واقع کاشی با لعابی از جنس سرامیک است، سرامیک یا کاشی سرامیکی گویند

 

تفاوت کاشی و سرامیک

فرق اصلی کاشی و سرامیک، استحکام متفاوت آن ها است. در مراحل تولید کاشی، وزن پرس کمتر به دلیل ظریف بودن آن بر رو محصول اعمال شده و برای سرامیک به دلیل استحکام باالتر محصول از پرس سنگینتر استفاده شده و به همین دلیل کاشی بر روی دیوار کار میشود ولی سرامیک در کف نصب میشود. از دیگر تفاوت های بین کاشی و سرامیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت کم کاشی در برابر فشار، گرما و سرما به همین دلیل از کاشی در محیط بسته و دیوارهایی که از طرف پشت رطوبت ندارند، مورد استفاده قرار می گیرد.
  • درصد جذب آب باال در کاشی نسبت به سرامیک که دلیل استفاده از کاشی برای نصب بر روی دیوار و همچنین کارکردن آن در ارتفاع بسیار راحتتر می باشد.
  • مقاومت باالی سرامیک در برابر گرما و سرمای شدید، رطوبت و فشار نسبت به کاشی.

 

کاشی بهتره یا سرامیک

در مورد این موضوع که کاشی بهتر است یا سرامیک باید به کاربرد آن دقت کرد. با توجه به کاربری مورد نظر و با در نظر گرفتن خصوصیات ذکر شده در مورد کاشی و سرامیک، باید دید کدامیک از این محصوالت برای استفاده در قسمت مورد نظر مناسب تر است.

 

تشخیص کاشی از سرامیک

کاشی و سرامیک به دلیل وجود تفاوتهای اساسی در روش تولید آنها که بخش عمده این تفاوت ها در دما و تعداد دفعات پخت می باشد، با هم فرق دارند. معموال در ساخت کاشی و سرامیک، ابتدا پخت اولیه محصول بدون لعاب را در دمای ۰۵۲۱ -۰۵۱۱ درجه سانتیگراد انجام داده و سپس در دمای ۰۵۲۱ – ۰۰۱۱ درجه مجددا پخته میشوند.

 

تفاوت ظاهری کاشی با سرامیک

کاشی و سرامیک از لحاظ ظاهری شباهت های زیادی با هم دارند هرچند با تقاوت های ظاهری که با هم دارند هم از یکدیگر قابل تشخیص اند. گِل سرامیک معموال به دلیل پخت بیشتر پررنگتر است، همچنین ضخامت سرامیکها نسبت به کاشی بیشتری است.

معموال کاشی ها با ابعاد ۰۱×۰۱ الی ۰۱×۰۱ و ضخامت 6 الی 01 میلیمتر برای نصب بر روی دیوارها استفاده می شود.
کاربرد کاشی و سرامیک با توجه به مقاومت باالی سرامیک نسبت به کاشی، این دو محصول کاربردهای مختلفی در ساختوساز بناها دارند. کاشیها به دلیل خصوصیات ذکر شده در باال، انتخاب خوبی برای محیطهای باز نیست.کاشی به خاطر قدرت جذب آب باالتری نسبت به سرامیک گزینهی خوبی برای پوشش دیوارهای داخلی ساختمان و ابنیه مثل دیوارهای آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام هستند. از سرامیک برای پوشش کف ساختمان و کفپوش در محیط های باز استفاده می شود.

چیزی که در بازار کاشی و سرامیک توجه افراد را به خود جلب می کند تنوع باال در طرح و رنگ کاشی نسبت به سرامیک است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *